چهارشنبه, 22 شهریور 1396 07:05

سخني چند در مورد تهويه مطبوع و تاسيسات مكانيكي مجتمع هاي مسكوني

تهيه محــــيط مناسب براي زندگي در فصــول مختلف سال يك مسئله حياتــي است.انسان اوليه با شناخـــت آتش در كلبه ها و غارها ايجـــاد گرماي غيرسالم تــوام با دود، تا اندازه اي خــود را در زمستان سرد حفظ مي داشت و بعدها با گذاشتن دودكش، هدايت دود به خارج، با ساخــــت اوليــن بخاري انجام گرفت. رومي ها به طريق جالب يعني گرم كردن كف ساختمانها بوسيله نصب كانالهاي دود محـــيط را گرم ميــــكردند كه هنـــوز در بعضي از نــقاط آثار آن باقـــي است.امـــروزه يكي از سيستمهاي معمول بنام گرمايش تشعشعي به  تقليد از آن مورد استفاده قرار مي گيرد.
اكنون كه ساختمانهاي بزرگ بنا مي گردد نصب بخاري ها و گرمكنهاي الكتريكي متعدد در هر اتاق ساختمان از نظر مصرف انرژي و بهره برداري از ساختمان اقتصادي نيست و اشكالاتي در ساختمان پيش مي آورد كه باعث شده به حرارت مركزي يعني تهيه و توزيع حرارت از يك مركز و گرم كردن يك يا چند ساختمان بوسيله آن توجه بيشتري شود.

مزاياي سيستم حرارت مركزي در آن است كه اولاً سوخت فقط در يك محل (موتورخانه) مصرف ميشود و يك فرد متخصــص مامور رسيدگي به  دستگاهها و كنترل آنها بوده و از ايجاد خطرات جلوگيري مي شود و درثاني به علت حجم كوچك دستگاههاي حــرارت دهنده(رادياتور و كنوكتورها) مي توان آنها را در محل هاي مناسب اتاق كار گذاشت و با داشتن درجه حرارتي معادل 80 تا 85 درجه سانتيگراد خطري ايجاد نمي كند. همچنين در تابستان نيز احتياجي به جمع آوري و انبار كردن آنها نيست.
اين عوامل و مزاياي ديگر باعث شده كه امروزه نه تنها در ساختمانهاي بزرگ كه به صرفه است بلكه در ساختمانهاي كوچك نيز از حرارت مركزي استفاده شود . در اكثر كشورها يك ناحيه شهر و يا تمام شهر با يك يا چند مركز حرارتي گرم مي شود كه به نام حرارت مركزي ناحيه اي ناميده مي شود.
وضع اجتماعي و اقتصادي دنيا بكار دستجمعي در كارخانجات و ادارات و تجمع در سالنهاي سر بسته احتياج و ضرورت سيستم حرارت مركزي را بيشتر مشهود نموده است.آلودگي هوا در نتيجه تجمع اشخاص مسئله ديگري به نام تهويه گرم و تهويه زمستاني را مورد توجه قرار داده است. بوجود آوردن محيط مساعد و امكان فعاليت بيشتر در مناطق گرمسير و در فصول تابستان تهويه مطبوع تابستاني را ضروري نموده كه در سالنهاي مختلف و ساختمانهاي مسكوني و وسايل مختلف حمل و نقل رايج است.
همچنان كه اشاره شد گسترش شهرنشيني و گسترش روزافزون مجتمع هاي مســــــكوني و ساختمانهاي مرتفع از يكسو و مسئله تامين اقتصادي هواي مطبوع و مناسب با توجه به نياز ساكنين و اقتضاي نوع ساختمان از سوي ديگر موجب پيشرفت سريع تكنيك هاي سرمايش و گرمايش در نيم قرن اخير گرديده است.بطوريكه دانش حرارت و سرمايش مركزي و تهويه مطبوع، خود به چندين شاخه تخصصي تقسيم مي شود كه احاطه كامل در تمامي جزئيات سيستمهاي متعارف شايد پس از سالها مطالعه و تجربه عملي نيز حاصل نشود.
اما طرح كليه سيستمهاي حرارت مركزي و سرمايش مركزي و تهويه مطبوع ، قطع نظر از نوع آنها بر پايه اصول مشتركي صورت مي گيرد. كه شناخت رعايت اين اصول در دستيابي به يك سيستم گرمايش و سرمايش مطلوب نقشي تعيين كننده خواهند داشت.

دفتر مرکزی

  • خیابان ولیعصر ، بالاتر از میدان ونک ، نبش خیابان نگار ، برج نگار ، طبقه 9 ، واحد 11
  • تلفن:2 - 88641551
  • فکس: 88641550
  • ایمیل: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

کارخانه مرکزی

  • آدرس: جاده آبعلی ، بلوار اصلی خرمدشت ، کوچه اول شرقی ، پلاک 62
  • تلفن12-76213610-021
  • نمابر 76213609-021
  • ایمیل: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

اطلاعات ثبتی شرکت

  • کد اقتصادی : 411157444414                                کد پستی: 1969833111
  • شناسه ملی : 10100689431
  • شماره ثبت : 23471
  • ارزش افزوده : 17119511
تمامی حقوق این وب سایت نزد شرکت صنعتی تهویه هامون محفوظ می باشد. طراحی سایت : اکسین